BLOG – Proč je důležitý Záměr

Záměr – to je jeden faktor při tréninku Mindfulness, o kterém dnes napíšu.
Když trénujeme Mindfulness, zaměříme naši pozornost na určitý objekt. Může to být dech (v sedě) nebo chodila (při tréninku v chůzi). Přenést naši pozornost na tento objekt je relativně jednoduché. Udržet ji tam delší dobu, to už je mnohem těžší. Proč? Protože naše mysl neustále vyhodnocuje (nevědomě), který objekt v naší periferní pozornosti je nejzajímavější a tomu zajímavému dá prioritu (myšlenka, zvuk, jiný tělesný vjem). To je věc, která souvisí s naším vývojem jako druhu (co kdyby v domě hořelo, asi by bylo lepší přestat sledovat dech).
Stejně tak ten proces kdy si následně uvědomíme, že chceme sledovat dech a sledujeme úplně něco jiného (tj. můžeme se vrátit zpět k dechu), i tento proces se děje bez naší vědomé vůle.
Je tohle dobrá zpráva? Samozřejmě. Nemusíme si totiž vůbec vyčítat, že jsme se v meditaci ztratili a odběhli jsme kamsi jinam. Protože se to stalo nevědomě.
A co s tím ? Jediné, čím to můžeme změnit, je dát si ZÁMĚR (chci sledovat dech a být uvolněný) a praktikovat. Časem a pravidelnou praxí s tímto záměrem naše nevědomí přesvědčíme o tom, že náš dech má prioritu a naše mysl bude odbíhat méně (potvrzuji ze své praxe).
Je to podobné jako když se dítě učí chytit balon. Má záměr balon chytit, zprvu mu to nejde ale dítě zkouší chytat dál. Nakonec tento záměr vede k tomu, že dítě se balon naučí chytat. Všimněte si, že zlost, naštvanost nebo netrpělivost k rychlejšímu učení nevedou. Spíše hravý přístup a radost. Ale o té až příště.
Takže nezapomeňte, záměr, uvolnit se a pravidelně cvičit.